Uppdatering 4/1

Har inte orkat o inte haft tid heller att skriva sen sist men tänkte ta mig i kragen nu.
Det senaste om cancern kan ni läsa om i förra uppdateringen förutom att jag skall träffa överläkaren imorgon och prata om resultatet som va förvillande och även genomgå en cellgiftsbehandling, känns jobbigt men är ett nödvändigt måste så bara bita ihop igen.... 
Hade först ont i vaden 2 dagar, sen foten sen hälen men tänkte först att jag bara sträckt mig eller gjort illa mig på ngt sätt men värken gick inte över o fotens blodådror började bli väldigt tydliga. Ringde den 28:e o fick komma direkt till akuten i Västerås o efter ett par timmar med en av de smärtsammaste undersökningar med röntgen jag varit med om i hela mitt liv. Hellre 50 stick i armen än ett i foten! De skulle sätta in en nål med kontrastvätska på ovansidan av foten o 3 gånger gick blodkärlen sönder, efter 2;a gången fick jag blodtrycksfall pga smärtan o obehaget o blev illamående o höll på o tuppa av så de la mig ner o det blev en paus. Grinade illa men bet ihop o 4:e o sista försöket lyckades de.Foten ännu blå o sönderstucken.
Svaret visade sedan alltså en djup blodpropp i höger ben och fick omedelbart börja med Waranbehandling (Warfarin)för att tunna ut blodet. Som jag skall äta i minst ett ½år...Fragminspruta dagligen sen dess i magen, förhoppningsvis var det sista idag..
Sen 28/12 har jag fått åka in till Västerås o lämna blodprov varannan dag på morgonen o sedan vänta till em när de ringer o talar om hur många tabletter jag skall ta beroende på värdet. Blir värdet för lågt är risken stor att proppen ej upplöses samt att en ny kan bildas, är värdet för högt finns det en stor risk för inre blödningar. Måste tänka mig för vad jag än gör, för att minska risken för sår eller slag/smällar mot huvud o mage.


Vi flyttade till huset på nyårsaftonmorgonen med stor hjälp av mina bröder o syster med make och mina 2 barn. Dessutom hjälpte Oscar,Hasses ena son, som förresten landade dagen innan på en 2 veckors ledighet från Afghanistan o min son till att tömma förrådet. Dagen innan flytten blev det ngt elfel o jag va nära att bryta ihop totalt efter alla andra motgångar o förseningar mm...älskling höll på till halva natten o fick felet åtgärdat. Efter flytten som tog ca 5 timmar tog vi en första tupplur i huset, totalt utpumpade men det va nog alla andra med, de gjorde ett 7jäkla jobb! <3

En dusch på det o så åkte vi till bror Jari med familj där även syster med familj va o tillbringade nyåret där, mkt trevligt men samtidigt kom det fram många tuffa känslor o tårar men tror att det va bra i slutändan. Kvällen blev relativt lugn för jag skulle till sjukhuset o lämna blodprov t o m då...inte så kul men men...

Efter det for vi hem till huset o jag började ordna till i sovrummet o köket o badrummet, som för övrigt är de enda rummen som är ca 90 % färdiga. Elen ej inkopplad pga av att vi ej hunnit lägga klart all klinker på golvet så det har varit lite kyligt med bara en liten värmefläkt. Medans jag donade o fixade o trixade lite ordning (alla möbler o kartonger o säckar mm i vardagsrummet förresten) började Hasse koppla in kyl o frys o diskmaskin o spishällen. Första måltiden lagades i vårt nya hem på nyårsdagen och första natten tillbringades där, kändes riktigt bra fast det va/är smått kaotiskt.


<3 En dag i sänder <3

Kommentarer
Postat av: Kirsi

Tack Sirpa för att du delar med dig av allt. Tänker på dig så otroligt ofta och håller tummar, tår och allt annat för att du snart ska må bättre. Stor styrkekram <3

2011-01-05 @ 09:42:01
Postat av: Sirpa

tack Kirsi <3

2011-01-11 @ 07:01:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback